Knifer Julije

Kad rijeka prijeđe u nizinski dio toka, slabi dubinska, a pojačava se bočna erozija. Na taj način dolazi do vijuganja rijeke. U zemljopisu ovaj pojam ima svoj naziv – meandar. A upravo su meandri obilježili život i stvaralaštvo jednog slavnog Osječanina. Julija Knifera.

Ime: Julije Knifer
Godina rođenja: 23.IV.1924. Osijek, Hrvatska
Godina smrti: 7.XII.2004. Pariz, Francuska
Područje: Kultura i umjetnost

Biografija

„Nešto sam što nisam. I zato sam sada to što jesam. A nisam ništa.“ Ove rečenice inspirirane meandrom zapisao je Knifer u jednom od svojih dnevnika. Kao i njegovo slikarstvo, koje se može nazvati i anti-slikarstvom, proza mu je također razlomljena. Rečenice ne slijede logiku i sintaksu, a u prvom je planu postizanje oblika meandra.
Knifer je rođen 1924. godine u Osijeku, gdje je završio osnovnu školu i stekao srednjoškolsko obrazovanje.
Svoje školovanje nastavio je u Zagrebu – diplomirao je na Akademiji likovnih umjetnosti. Prije samog upisivanja fakulteta, u trenutku kad je definitivno odlučio život posvetiti umjetnosti, Knifer je pristupio zanimljivom projektu. Autoportretima. U periodu između 1949. i 1952. godine svakodnevno sjeda pred ogledalo i u ritualnom ponavljanju iscrtava svoj lik. Autor je u procesu stvaralađtva shvatio jednu važnu činjenicu – njegovi crteži nisu autoportreti, nego beskonačan niz istih ritmičkih pomaka. Već je ovdje zamjetna ideja anti-slike i „eskalacija jednoličnosti i monotonije“ – ovim riječima Knifer će dosta kasnije opisati svoje meandre.
Meandar se u njegovim djelima vidljivo pojavljuje 1960. godine i od tada do svoje smrti, Julije Knifer slikao je jednu te istu, alu uvijek različitu sliku. Svoja djela nazivao je anti-slikama, a oblikovna sredstva reducirao je u najvećoj mogućoj mjeri. Ostao je samo krivudavi oblik meandra u rukavcima svakodnevice, slikan u crno-bijeloj nijansi života.
Kako nastaju njegovi prvi meandri, Knifer otkriva i čudesni svijet ozbiljne glazbe. Schönberg, Stockhausen, John Cage, a prije svih – Stravinski polako utječu na rad velikog umjetnika. Zajedno s prijateljima osniva umjetničku grupu Gorgona. Bez unaprijed zacrtanog ni strogog programa, mladi kreativci nastoje naći nove izražajne mogućnosti. Slikarstvo i skulpturu proširuju novim medijima, onim što će kasnije postati poznato kao – konceptualna umjetnost.
Mogućnosti meandra Knifer istražuje tijekom 60-ih godina prošlog stoljeća, dok početkom sedamdesetih slika meandre divovskih formata na fasadama zgrada i zidovima interijera.
Poput Crnog kvadrata na bijeloj podlozi Kazimira Maljeviča i Kniferovi meandri odražavaju kontraste i stvaraju gustoću beznađa, koju su kritičari tako često nalazili u njegovim djelima. Ali i u dnevnicima. Ovaj umjetnik na stranicama bilježnica ispisuje tekstove raznobojnim olovkama i pritom pazi da se fragmenti teksta sabiju u pravilne blokove. Meandre.
Beckettovi antijunaci iz teatra apsurda i rečenice koje izgovaraju – jedino s njima mogu se usporediti Kniferovi ispisani monolozi.
Od 1976. godine Knifer pretežno stvara u Tuebingenu, a 1987. godine odlazi u Francusku. Početkom novog milenija, 2001. godine Kniferova djela predstavljaju Hrvatsku na venecijanskom Bijenalu. Iste godine veliki umjetnik dobiva i najveće priznanje u svojem rodnom gradu. Postao je počasnim građaninom Osijeka.
Knifer umire krajem 2004. godine u Parizu. Meandri života ovog su anti-slikara, anti-pisca i općenito, anti-umjetnika, od Osijeka, preko Zagreba i drugih gradova doveli u najumjetničkiji grad na svijetu. U francuskoj metropoli Knifer završava svoju životnu priču. I započinje neki novi meandar. Meandar s manje apsurda.

Galerija slika

Poveznice

Mobirise

Franjo Ksaver Kuhač

20.XI.1843. - 18.VI.1911.

Mobirise

Borivoj Dovniković

12.XII.1930.

Mobirise

Sigmund Romberg

29.VII.1887. - 9.XI.1951.

Mobirise

Zlatko Burić

13.V.1953.

Mobirise

Julije Njikoš

9.IV.1924. - 28.X.2010.

© 2017 Ypsilon d.o.o. - sva prava pridržana